Prestanda och säkerhet

Bensin 1.4 MultiAir II 140 hk

500X Cross Look utnyttjar andra generationens MultiAir II-teknik med direkt, elektrohydraulisk styrning av insugsventilen tack vare en förbättrad kamprofil och speciell styrstrategi. Detta optimerar motorns termodynamiska verkningsgrad för att minska bränsleförbrukningen och motorns vridmoment vid låga varvtal.

103

EC MAXEFFEKT

– kW (hk) vid varv/min:

103 (140) vid 5 000

230

EC max. vridmoment

– Nm (kgm) vid varv/min:

230 (23,5) vid 1 750

190

Topphastighet

(km/h)

9,8

Acceleration

0-100 km/h (s)

6,0

Bränsleförbrukning

(l/100 km) Direktiv 2004/3/EG:

7,8 (7,2*) Stadstrafik

5,0 (4,9*) Landsväg

6,0 Blandad körning

139

CO2-utsläpp

(g/km)


(133*)

* Uppgifterna avser modellen med automatväxellådan AT9

Motorns utsläppsnivå

Euro 6

Finns med sexväxlad manuell växellåda

Finns med automatisk, 6-stegad DCT-växellåda med dubbelkoppling

Finns med 4x2-drift med Traction+

Dieselmotor 2.0 MultiJet II 140 hk

Motorerna i Fiat 500X Cross Look har försetts med MultiJet II-teknik: de innovativa spridarna klarar upp till åtta insprutningar per förbränningscykel och bidrar till optimal förbränning genom allt mer avancerade tekniska lösningar som IRS (Injection Rate Shaping). Detta innebär att förbränningsprocessen kan förbättras för att minska ljud- och utsläppsnivån.

103

EC MAXEFFEKT

– kW (hk) vid varv/min:

103 (140) vid 4 000

350

EC max. vridmoment

– Nm (kgm) vid varv/min:

350 (35,7) vid 1 750

190

Topphastighet

(km/h)

9,5

Acceleration

0-100 km/h (s)

4,9

Bränsleförbrukning

(l/100 km) Direktiv 2004/3/EG:

5,8 (6,5*) Stadstrafik

4,4 (4,9*) Landsväg

4,9 Blandad körning

130

CO2-utsläpp

(g/km)

(144*)

* Uppgifterna avser modellen med automatväxellådan AT9

Motorns utsläppsnivå:

Euro 6

Finns med sexväxlad manuell växellåda

Finns med 9-stegad automatväxellåda

Finns med 4x4-drift

Ytterligare anmärkning.

Den elektroniskt styrda 9-stegade automatväxellådan ger bättre respons, med snabbare acceleration och mjukare växlingar för maximal körglädje och hög effektivitet.

Brake Control är systemet med radar- och videosensorer som upptäcker när Fiat 500X Cross åker för fort i förhållande till fordonet framför, för att minska kollisionsrisken. Om föraren inte reagerar kommer systemet att bromsa automatiskt för att undvika eller minska konsekvenserna av en kollision.

Fiat 500X Cross Autonomous City Brake

Den adaptiva farthållaren, som finns på begäran till Fiat 500X Cross, gör att du kan ställa in en fast hastighet för bilen och bibehålla den under hela resan. Med hjälp av en radar på fronten kan systemet dessutom upptäcka hinder, fordon eller trafikstockningar framför bilen och minska farten automatiskt för att upprätthålla ett större säkerhetsavstånd.

Anmärkning
Adaptiv farthållare finns inte på versionerna 1.3 Mjet, 1.6 eTorq och 1.4 EasyPower

Fiat 500X Cross adaptiv farthållare

Med Fiat 500X Cross är ”döda vinklar” inte längre ett problem, eftersom systemet kontrollerar om det finns andra fordon i de mest kritiska punkterna, även när du backar, och varnar dig med en blinkande lampa på ytterbackspeglarna och en ljudsignal.

Fiat 500X Cross döda vinkeln-övervakning

Detta system i Fiat 500X Cross hjälper dig att styra bilen: om du plötsligt byter fil utan att aktivera blinkersen varnas du på instrumentgruppen och styrningen blir styvare i riktningen du svänger mot.

Fiat 500X Cross körfältsassistans

Du får hjälp med alla manövrar i Fiat 500X Cross, som också har backvarnare för korsande trafik som informerar dig när det är säkert att backa ut från en parkeringsruta om sikten är begränsad.

Fiat 500X Cross backkamera

När vi skapade Fiat 500X City lade vi stor omsorg på bilens passiva säkerhet, bland annat tack vare sex krockkuddar med tvåstegsutlösning: fram, på sidorna och krockgardiner.

Sex krockkuddar Fiat 500X Cross

Karossen är tillverkad av höghållfast stål med hög vridstyvhet, medan alla fyra hjulen har MacPherson-fjädringar. Detta innebär att Fiat 500X Cross Look bjuder på enastående köregenskaper och massor av körglädje. Både på vägen och i terrängen.

Fiat 500X City Cross chassi fjädringar

I Fiat 500X Cross kan du välja ditt körhumör så att det passar resan.

Auto optimerar komforten och bränsleförbrukningen
Sport är lämpligt för jämn och mjuk körning
Traction är optimerat för ojämna och hala underlag och utnyttjar 4x2 med Traction+ eller 4x4 för att garantera bästa möjliga väggrepp.

* Endast tillgänglig för 4x4-versioner

Fiat 500X Cross körlägesväljare

Fiat 500X Cross är utrustad med elektronisk stabilitetskontroll med den allra senaste tekniken, inklusive ASR/MSR, Hill Holder, ABS+EBD, DST och ERM.

Fiat 500X Cross ESC vägegenskaper