TwinAir

En hälsosam diet baserad på innovation gav oss denna lätta, stilrena, enkla och mycket effektiva motor

Multiair

En pigg motors hemlighet: andas in luft, blanda optimalt med bensin och andas ut.

Motorer

Föreställ dig bilens hjärta med en ny själ. Brilliant och en större vän till miljön. Enkel och effektiv.

Fordonsgas

Från Turin till Rom på en enda tank. Förorena mindre, spendera mindre och parkera nära Colosseum.

Känsla för teknologi och säkerhet

Kanske den finaste teknologin på marknaden.

eco:Drive

Din digitala personliga tränare för en mer miljövänlig och kostnadseffektiv bilkörning.

Traction Plus

Ta kontroll över svåra situationer. Avaktivera automatiken när som helst med spaken för att byta till manuellt läge.

Dualogic

Automatisk eller manuell? När det är dags att byta, är det viktigt att kunna göra det bästa valet.

GSI

"Starta i högsta växeln?" Det är ingen vidare bra idé. Inte enligt GSI.

Alternativa bränslen

En viktig utmaning för mobilitet i vår nära framtid är att kontinuerligt förbättra användandet av traditionella bränslen och forskning om alternativa bränslen.

i-Effektivitet

Mekaniken är smart, formen är genial.

Elektronik

Bilkörning är ett nöje. Det är ett ännu större nöje om du dessutom har hjälp av en stödjande teknologi.

Arv

Ett familjealbum fyllt med goda idéer.

Detaljer

Målsättningen med vår forskning är att arbeta med detaljerna för att skapa ett effektivt system. Ingenting förbises då det gäller ambitionen att förbättra körkvalitet.

En lång historia

En lång historia av forskning och utveckling har resulterat i lösningar som tills nu varit otänkbara att ens föreställa sig.

Blue&Me TomTom

Byt musik, välj restaurang, ring hem, beräkna avståndet, byt musik igen. Utan att glömma bilkörningen.

MultiJet

Vår tystaste, mest kostnadseffektiva och renaste dieselmotor.

Start&Stop

Den startar när det är dags att åka. Den stänger av då du står stilla.

Min bil:

Är alltid i toppform

X

Fordonsgas

Ett mer miljövänligt bränslet och det enda riktiga alternativet till fossila drivmedel( avser ren biometan). Metan minskar alla utsläpp (-23 % CO2 jämfört med bensin), inklusive aromatiska föreningar såsom bensen och de mest reaktiva kolväten som gynnar bildningen av ozon.
Den har potential som en förnybar källa genom biometan och kostar mindre än annat bränsle.

  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Blue&Me TomTom

Eco- och GSI- funktioner visar dig rätt väg och bästa sättet att köra: förutom de vanliga infotainmentfunktionerna (radio/CD, handsfree-telefon, navigator och färddator), visar systemet GSI meddelanden om växellådan och eco:Drive-information. Allt detta utan att du behöver ta händerna från ratten.
Läs mer information om Blue&Me™: www.blueandme.net

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Känsla för teknologi och säkerhet

Kanske den finaste teknologin på marknaden, all säkerhet och trygghet som du behöver. Din resa börjar här och den börjar med en Fiat.

  • Fiat 500
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto

i-Effektivitet

Motor och transmission
Minskad friktion
För ökad hållbarhet, effektivitet och minskat slitage: optimerad glidning, flexibla kolvringar med låg friktion, lågviskös olja till motor och växellåda och en variabel oljepump.

Temperaturkontroll
En elektroniskt styrd termostat reglerar en noggrannare mätning av de olika insprutningarna, (friktionen är högre när motorn är kall och följaktligen konsumerar motorn mer och förorenar mer).

Smart utnyttjande av motoreffekt
Eco-läget används för att optimera all användning: optimerad tillförsel för att minska bränsleförbrukning och utsläpp; lågkonsumerande klimatanläggning som förhindrar förlust av prestanda.

Fordon

Aerodynamik
För att övervinna luftmotstånd och lyftkraft finns spoilers och strömlinjeformade tillägg under fordonets stötdämpare.

Däck

Däck med konstant lågt rullmotstånd för att minska vägunderlagets kontaktmotstånd, begränsa buller och förhindra uppkomsten av fint damm.

Minskning av buller och vibrationer
För att förhindra uppkomsten av buller och för att absorbera det när det är oundvikligt, finns det: höljen för insprutare, högdämpande däck och högeffektiv ljudisolering (vindruta med ljudisolerande PVB, ventilerande tak, skumfylld front för A-segment). Alla dessa egenskaper bidrar till en bättre komfort, tystgående och mer ljudisolerad färd.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

MultiJet

Senaste generationen Common Rail-system möjliggör mer effektiva och bättre bränsleinsprutningar, de ökar från 5 till 8 i varje cykel (täta serieinsprutningar).
MultiJet II är tystare än dess föregångare och minskar bränsleförbrukningen med 3 % och kväveoxidutsläppet med upp till 20 %.

Eco Turbo
Den minsta turbon med variabel geometri men ack så effektiv. Denna lilla turbo anpassar mer effektivt luftflödet vid låga varvtal: körglädjen ökar - tack vare en större ny växellåda, 20 % högre vridmoment, 3 % mindre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

eco:Drive

Din personliga tränare för en mer miljövänlig bilkörning: detta innovativa och revolutionära system gör en analys i realtid av din bils bränslekonsumtion och utsläpp, baserad på din körstil och ger dig tips om bränsleminskning och koldioxidutsläpp.
Ladda ner eco:Drive-programmet på en USB-sticka och sätt in det i din bils Blue&Me™-port; då du avslutat resan, sätt in USB-stickan i din dator för att se hur du kört och för att erhålla goda råd.
Logga in på eco:Ville för att jämföra din körstil med andra eco:Drivers.
Läs mer och ladda ner eco:Drive: www.fiat.com/ecoDrive

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Multiair

Det revolutionärt avancerade ventilkontrollsystemet för motorns luftintag.
Hemligheten med MultiAir är en variabel ventilöppning som möjliggör en exakt kontroll av motorns luftintag, minskar bränsleförbrukningen och ökar såväl prestandan som nöjet.
För första gången i världen, hanteras luftintaget med ett elektrohydrauliskt system som kontrollerar insugsventilerna istället för, som i en vanlig bensinmotor, av gaspedalen: mängden av luft beror på hur mycket varje insugsventil öppnas.

  • Fiat Punto

GSI

I modeller med manuell växellåda föreslår växelindikatorn bästa växeln för föraren för att uppnå en effektiv användning av motorns bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Dualogic

Robotiserad växellåda med koppling och växelval som hanteras med en kontrollenhet (görs automatiskt med en elektrohydraulisk anpassning): växelvalet är alltid optimalt och du behöver inte längre använda kopplingen.
Med Dualogic, kan du välja körstil med en prioritering av antingen prestanda eller ekonomi.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Start&Stop

Ett innovativt, effektivt system som slår av motorn när den inte behövs - såsom vid trafikljus eller i köer - och startar upp igen när det är dags att ge sig av.
Systemet känner också av stopp-start köer och stänger av sig själv automatiskt.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Min bil:

Välj originaldelar och högkvalificerade serviceverkstäder. Läs mera under Service och Underhåll.

Arv

1987
Croma Diesel direktinsprutning
Croma, första bilen i världen med direktinsprutad dieselmotor, ger bränslebesparingar på 15 % jämfört med dieselmotorer och 30 % jämfört med en bensinmotor i samma storlek.

1990
Panda Elettra standardproduktion av elektrisk bil
Panda Elettra var Fiats första standardproducerade elektriska bil, bygd i en begränsad upplaga, med en 12.5 Hk motor och en vikt på 1,150 Kg.
1997
Marea Bi-bränsle
Marea var den första bilen med ett bensin/metan dubbelt bränslesystem. Metantanken är monterad i bagageutrymmet.
Il Common Rail
En ackumulator levererar mycket högt bränsletryck till cylindrarna som sedan fördelas till elektroniskt styrda bränsleinsprutare. Efter montering i Marea 1.9 JTD 105 Hk, har tekniken gått i arv till hela bilindustrin.

2003
Multijet
Andra generationen Common Rail, MultiJet tillåter flera insprutningar (upp till fem per cykel) och en betydlig minskning av ljudnivån till följd av fördelade bränsleinsprutningar. Monterad första gången i en Punto.
Etanolbaserat bränsle
Tetra Fuel är en utveckling av Flex Fuel och kan köras med fyra olika bränsletyper: bensin, etanol, gas och metan.
Monterad första gången 2006 i en Palio.
Robotiserad växellåda
Denna teknologi utvecklades av Fiatgruppen 1999. En robotiserad växellåda är en manuell växellåda med en elektroniskt styrd koppling och växel. Monterades första gången 2004 i en Fiat och då i en Panda.

2009
Multijet II
Den senaste generationen av Common Rail-system fick ett annat hydrauliskt balanserat ventilsystem som tillåter större flexibilitet av insprutningar (upp till 8 per cykel), med hjälp av Injection Rate Shaping-system som ger en optimal bränsleinsprutning.
MultiAir
Fiat var först i världen med att erbjuda ett elektrohydrauliskt system där luftintaget inte längre styrs av gaspedalen utan genom elektrohydraulisk anpassning av insugsventilerna för att minska energi- och pumpningsförluster. Monterad först gången i FIRE 1.4-motor.

2010
TwinAir
En av de mest miljövänliga bensinmotorerna i världen genom användning av MultiAir-teknologi på den mest extrema inkarnationen av förminskningsfilosofin: två cylindrar istället för fyra. En turbomotor med en kapacitet på 875 cc kapabel till 85 Hk och bara 92 g med CO2/km i MTA-version: begränsad bränsleförbrukning och utsläpp.

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Traction Plus

Jämfört med mekaniska eller hydrauliskt självlåsande differentialer, kringgår elektronisk låsning av differentialen behovet av extra vikt och friktion som ger en konsekvens av högre bränsleförbrukning och utsläpp.
Ger bra effekt på hala och ojämna underlag.

TwinAir

Två cylindrar lika effektiva som fyra. TwinAir är storleksminskning i ett koncentrat: motorn är inte bara mindre den har dessutom färre cylindrar. Lufthanteringen är maximerad: MultiAir, turboladdare och en optimerad vätskedynamik.
Med TwinAir kan du kapa bränslekonsumtionen och CO2 -utsläpp med 30 % med samma prestanda.
Hur skulle världen vara med TwinAir? Tänk Twin!

Turbo och storleksminskning
Motorn är mindre, men kraften är densamma på grund av turbon. Kombinationen av en turboladdare med en mycket mindre motor (storleksminskning) minskar CO2-utsläpp och konsumtion men levererar ändå samma kraft och en större körupplevelse.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto